Channel TPs

BBZ TV /ZBC TV /JIVE TV/ZBC NEWS/ Frequency On EutelSat-7B 7 .0E

BBZ TV HD Frequency On EutelSat-7B 7 .0E

 

SABC and e.tv. DStv Lite (Zimbabwe only) The lowest package in the country, with a total of 25 TV channels including Zimbabwe’s ZBC TV and e.tv Africa. DStv
Retrieved 2012-01-10. “Jive: School Days –TV Anime- Visual Guide Book” (in Japanese). Shinjuku, Tokyo: Jive. Retrieved 2012-01-11. “Jive: School Days L×H Visual

ZBC TV, also known as ZTV is the national broadcaster’s free to air Zimbabwean television network. The station broadcasts nationwide. It is owned by the country’s public broadcaster, ZBC

History
In the country, television was introduced in 1960, making it the second country after Nigeria to launch such services in the Sub Saharan Africa[2] and the first in Southern Africa. It was operated by a private company called Rhodesian Television (RTV) with its major shareholders being South African companies.

RTV was taken over by the government and became part of the then state broadcaster, Rhodesian Broadcasting Corporation (RBC) in 1976.Television was mainly accessible in major cities of the country and mostly to the white population. Soon after the launch in 1960, television became available in Salisbury now Harare and months later became available in Bulawayo. Back then, the station was broadcasting in black and white until 1982, when it upgraded to full colour using PAL B system.

BBZ TV /ZBC TV /JIVE TV/ZBC NEWS/ Frequency On EutelSat-7B 7 .0E


BBZ TV HD
ZBC TV HD
JIVE TV HD
ZBC NEWS HD
On
EutelSat-7B 7.0E
TP: 11356 H 35000
MPEG4/HD/FTA Started


 

After the country’s independence on 18 April 1980 RTV became ZBC TV and RBC became ZBC. This followed after the country changed its name from Rhodesia, Southern Rhodesia, Zimbabwe Rhodesia to Independent Zimbabwe. The station is sometimes called ZTV, abbreviation for Zimbabwe Television, a name that was officially used in the 2000s.

In the late 90s, the country’s main opposition party MDC led by Morgan Tsvangirai was launched. This saw the majority of the opposition supporters, local independent media houses, non governmental organisations and international media monitors accusing the state broadcaster for only reporting biased news favouring the ruling ZANU PF.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
You cannot copy content of this page